Прес-служба Нормативна база Роз’яснення законодавства Пошук
 
Головна сторінка
Служба
Положення
Завдання
Керівництво
Структура
Планування роботи
Колегія
Історія створення
Вакантні посади
Діяльність Служби
Наглядова діяльність
Регуляторна діяльність
Громадська рада
Консультації з громадськістю
Доступ до публічної інформації
Звернення громадян
Запобігання проявам корупції
Міжнародна діяльність
Ринковий нагляд
Довідкова інформація
Адміністративні послуги
Методична допомога інспектору
Покажчик НПАОП (01.04.2013)
Реєстри
Звітні документи
Контактна інформація
Центральний апарат
Територіальні управління
Експертно-технічі центри
Телефонна "гаряча лінія"
Телефони довіри
Тематичні видання
 
 

Офіційне представництво Президента України

Верховна Рада України

Кабінет Міністрів України

 


Кращий працівник Держгірпрoмнагляду
Переглянути результати голосування.
 
     
 
Якісна підготовка молодого робітника в системі професійно-технічної освіти ... Надрукувати Надіслати ел. поштою
05.11.09

Якісна підготовка молодого робітника в системі  професійно-технічної освіти – запорука успішної роботи без травм та аварій

Останніми роками в Київському регіоні на виробництві загинуло 20 молодих людей, наймолодшому з яких було 16 років, найстаршому –23. За ці роки наша держава втратила 20 кваліфікованих працівників, які могли бути залучені до розбудови, які вже ніколи не зможуть працювати на благо своєї родини, ніколи не залишать спадкоємців.

Визначити причину високого рівня травматизму, в тому числі серед молоді, можна лише проаналізувавши матеріали розслідування всіх нещасних випадків та їх причини. Такий аналіз дав змогу дійти висновку, що значна більшість їх сталася через незнання робітниками, інженерно-технічними працівниками, випускниками ПТУ, коледжів, інститутів, вимог з охорони праці щодо безпечного ведення робіт. Якість навчання безпечної поведінки та безпечного ведення робіт — на досить низькому рівні. Планами професійно-технічного навчання не передбачено окремого курсу безпеки праці з обраної професії, а проводяться тільки інструктажі з охорони праці при викладанні технологічних дисциплін. Низький рівень знань у викладачів з окремих питань безпеки праці за професією. В більшості ПТУ відсутні сучасні нормативні акти, правила охорони праці, викладання проводиться за нормативними документами кінця 70-х - початку 80-х років минулого століття.

Шукаючи відповідь на першопричину високого травматизму серед молоді на виробництві, державна інспекція промислової безпеки та охорони праці соціально-культурній сфері свого часу перевірила якість викладання предмета "Охорона праці та безпечне ведення робіт" за професіями в системі професійно-технічної освіти. Були проведені обстеження в 17 ПТУ м. Києва та 6 ПТУ Київської області. Велике занепокоєння викликало те, що рівень підготовки більшості випускників ПТУ з охорони праці за специфікою обраної професії мало відрізняється від рівня робітників, які виконують ту ж роботу, але не пройшли спеціального навчання в навчальному закладі. Зокрема, під час перевірки закладів професійної освіти виявлено, що зміст і обсяги навчання з охорони праці за професіями, які регламентуються типовими навчальними планами, програмами або навчальними программами спеціальних дисциплін, не відповідають вимогам чинних нормативно- законодавчих актів з охорони праці. Зміст і обсяги таких планів, а також навчальні програми не погоджені з органами Держнаглядохоронпраці. Професійно-технічні заклади, під час опрацювання робочих навчальних планів та навчальних програм з виробничого навчання не враховують зміни у нормативних актах відповідної галузі виробництва.

Свого часу теруправління Держгірпромнагяду по Київській області та м. Києву розглядало питання про якість та рівень викладання курсу „Охорона праці” в професійно-технічних закладах і прийняло рішення щодо приведення  програм навчання відповідно до практичної діяльності молодих робітників. Було ухвалено  та надіслано звернення  до Держгірпромнагляду України з проханням  звернутись до Міністерства освіти і науки України   з пропозицією розробити положення  „Про виробничу практику та працевлаштування випускників професійно-технічних закладів”, „Положення про базове підприємство для проведення виробничого  навчання та виробничої практики з учнями професійно-технічних закладів”. Але на превеликий жаль ситуація залишилась без змін.

Суть пропозиції полягає в продовженні вивчення ситуації з підготовки молодих робітників із залученням інших державних органів, та внесення змін до методики викладання безпеки праці в системи професійно-технічної освіти.

Разом з тим, необхідно організувати розробку та виробництво наочних посібників, комп’ютерних тренажерів (стимуляторів) виробничих процесів, розробка та виготовлення діючих тренажерів, для покращення усвідомлення необхідності засвоєння безпечних методів виконання робіт молодими робітниками по кожній операції, на кожному робочому місці. Адресна, підкріплена наочними посібниками інформація, значно спрощує складність матеріалу для освоєння учнями, слухачами і збагатить навчальний процес.

Також відомо, що для довготривалої, безпечної роботи необхідно не тільки накопичувати знання, але й перевіряти їх засвоєння. Важливо усвідомити важливість їх застосування на практиці. У повсякденному житті людина використовує дві категорії знань – отриманих від викладача, або більш досвідченого колеги та з літературних джерел –„холодні” знання, та накопичені на практиці, на особистих помилках –„гарячі” знання.

Під час навчання з охорони праці, необхідно „холодні” знання викладати так, щоб вони усвідомлювались та знаходили підтвердження в „гарячих” знаннях, у вирішенні практичних завдань.

Ці пропозиції базуються на позитивному досвіді минулих років, а також на використанні, протягом п’яти років в навчальних закладах, навчального посібника (тестів – малюнків „Перевір себе” ) видавництва „Інтепроф”. Тести відтворюють картини окремих видів виробництв. На зворотній стороні малюнку дається оцінка знань та уважності особи, яка перевіряє свої знання, а також відповіді. Зважаючи на позитивний вплив таких тестів, на рівень знань учнів, Міністерство освіти і науки України рекомендувало використовувати у навчальному процесі даний навчальний посібник в системі професійно-технічних закладів. Через невеликий тираж та комерційну незацікавленість робота над розвитком даного посібника просувається занадто повільно.

Для запобігання травмування молодих робітників у наступні 3-5 років ( строк навчання в ПТУ 2—3 роки ) необхідне поліпшити якість викладання безпечних методів роботи за професією для чого потрібне цільове фінансування розробки та впровадження навчальних посібників, комп’ютерних тренажерів (стимуляторів) виробничих процесів, виготовлення діючих моделей в тому числі і діючих схем електричних мереж тощо, що поліпшить засвоєння учнями матеріалу.

З огляду на викладене, є нагальна потреба включити пропозицію в національну та регіональну програми охорони праці. Фінансування передбачити за рахунок фонду соціального страхування від нещасних випадків за статтею –профілактичні заходи запобігання нещасних випадків.

Президент Київської асоціації
охорони праці та безпечної життєдіяльності населення  

О. Резніченко

  Наст. >
 
Соціальна реклама

Кращий працівник Держгірпромнагляду 2012
Переглянуть результати конкурсу
Малюнки переможців конкурсу Охорона праці очима дітей - 2012
Переглянуть результати конкурсу
Конкурс на кращий слоган

ОГОЛОШЕНО
Всеукраїнський конкурс «Кращий слоган з охорони праці» серед студентів професійно-технічних та вищих навчальних закладів

28 квітня – Всесвітній день охорони праці

Науково-практичний семінар

РЕКОМЕНДАЦИИ
V международной научно-технической конференции
«Промышленная безопасность и охрана труда-2012.
Проблемы. Перспективы»

Оперативна інформація


Всі новини

 HotLog

Rated by MyTOP

RSS 2.0
 

© 2010 "Держгірпромнагляд України"
При використаннi матерiалiв посилання на Держгірпромнагляд України обовязкове.