Довідка про результати перевірки гірничодобувних підприємств та підприємств, які проводять експлуатацію свердловин з метою видобутку нафтогазових та гідромінеральних ресурсів, на предмет достовірності обсягів видобутку та правильності визначення й обліку фактичних втрат корисних копалин за 2005 рік
Відповідно до плану роботи Держпромгірнагляду МНС України на перше півріччя 2006 року та, відповідно, виконання вимог листа №5.3-06/ від 16.01.2006 року щодо проведення перевірки гірничодобувних підприємств та підприємств, які проводять експлуатацію свердловин з метою видобутку нафтогазових та гідромінеральних ресурсів, на предмет достовірності обсягів видобутку та правильності визначення й обліку фактичних втрат корисних копалин за 2005 рік інспекторським складом 25 територіальних управлінь протягом січня - лютого поточного року здійснено перевірку підприємств, діяльність яких пов’язана з надрокористуванням. Перевіркою було охоплено підприємства гірничорудної, нерудної, вугільної промисловості, нафтогазовидобувного комплексу та підприємств, які проводять видобуток мінеральної та питної води.
Особливу увагу під час перевірок приділяли наступному:
наявна у суб’єктів господарської діяльності необхідних документів, що дають право на проведення гірничих робіт, а саме: спеціальних дозволів на право користування надрами; актів про надання гірничих відводів; погоджених і затверджених проектів розробки родовищ корисних копалин і планів розвитку гірничих робіт та нормативів втрат корисних копалин на 2005 рік; геолого-маркшейдерської, технічної та обліково-контрольної документації;
виконанню суб’єктами господарської діяльності умов погодження планів гірничих робіт на 2005 рік та нормативів втрат корисних копалин;
дотриманню суб’єктами господарської діяльності встановленого порядку обліку запасів і втрат корисних копалин та вимог щодо проведення необхідних геологічних і гідрогеологічних спостережень тощо.
Згідно з наданими довідками результати перевірок вказують як на різний рівень компетенції та ефективності з боку спеціалізованих інспекцій або фахівців територіальних управлінь, які займаються питаннями державного нагляду за охороною надр, так і різний стан дотримання суб’єктами господарювання вимог нормативних документів щодо визначення і ведення обліку обсягів видобутку і втрат корисних копалин (довідки по кожному територіальному управлінню додаються).
Найбільше відповідає поставленому завданню і є зразком виконання своїх обов’язків довідка, надана за результатами перевірок Донецькою інспекцією з нагляду за охороною надр, геолого-маркшейдерськими роботами та переробкою корисних копалин, територіальними управліннями по АР Крим та м. Севастополю, Полтавській області. Також задовольняють матеріали перевірки, надані територіальними управліннями по Львівській, Одеській, Херсонській, Вінницькій, Рівненській, Сумській, Івано-Франківській та Закарпатській областях.
Довідки, які надано територіальними управліннями по Житомирській, Луганській, Хмельницькій, Тернопільській, Харківській та Київській областях свідчать про недостатню увагу та поверхневий підхід при розгляді цих питань.
Проведені перевірки показали, що суб’єктами господарської діяльності переважно виконуються вимоги нормативних документів щодо визначення та ведення обліку обсягів видобутку і втрат корисних копалин. Це, по-перше, стосується вугільної промисловості, гірничорудної, нерудної промисловості при розробці корисних копалин загальнодержавного значення.
Забезпечено надходження до бюджету у вигляді плати за погашені запаси (видобуток плюс втрати) корисних копалин 384,6 млн. грн., в тому числі 5,4 тис. грн. за понаднормативні втрати корисних копалин. (Відомості про ефективність роботи державного нагляду за використанням та охороною надр за 2005 рік додаються в таблиці 1).
Разом із тим мають місце проблеми, пов’язані з обліком корисних копалин місцевого значення. При цьому до основних порушень належать такі:
не погоджуються щорічні плани гірничих робіт;
не застосовується метод зважування транспортних засобів під час ведення оперативного обліку видобутку;
немає або не регулярно заповнюються «Книги обліку обсягів видобутої гірничої маси»;
наприкінці звітного періоду не виконується контрольний маркшейдерський замір обсягів видобутку корисних копалин.
Особливої уваги потребують питання дотримання вимог нормативних актів щодо порядку ведення обліку нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат вуглеводневої сировини.
Згідно з інформацією територіальних управлінь по Полтавській та Львівській областях багатьма підприємствами, які проводять експлуатацію свердловин з метою видобутку вуглеводневої сировини, не розроблено розрахунки та не проведено відповідну експертизу розрахунків нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат нафти, природного газу та конденсату під час їх видобування, підготовки до транспортування та безпосереднього транспортування.
Виконання зазначених питань регламентоване у порядку, встановленому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 серпня 2004 р. №572 та наказом Мінпаливенерго України від 30.09.2004 №604, які базуються на Законі України «Про рентні платежі на нафту, природний газ і газовий конденсат», дію якого на 2005 – 2006 роки призупинено згідно із законами про Державний бюджет на 2005 та 2006 роки.
Відповідно процес затвердження нормативних втрат та витрат вуглеводневої сировини Мінпаливенерго України призупинено.
Крім того, ГПУ «Львівгазвидобування» не виконано ряд робіт, передбачених «Заходами із забезпечення проектною документацією родовищ ГПУ «Львівгазвидобування», які знаходяться на стадії розробки», а також план-графік оформлення та переоформлення гірничих відводів.
Згідно з інформацією територіального управління по Івано-Франківській області при експлуатації Південно-Гвіздецького, Гвіздецького, Пасічнянського газових родовищ, яке проводить НГВУ «Надвірнанафтогаз», у січні поточного року не виконувались встановлені технологічні режими.
Також встановлено порушення, що носять системний характер, при видобуванні гідромінеральних ресурсів.
У не повному обсязі, а то й зовсім не проводяться режимні спостереження за експлуатацією свердловин.
Не розроблені технологічні режими свердловин, виходячи з норм відбору, а також не завжди виконуються встановлені режими.
Підприємства не завжди подають у встановлені терміни звітну документацію за формою 7-ГР.
Особливе занепокоєння викликає інформація надана територіальним управлінням по АР Крим та м. Севастополю про стан справ у Автономній республіці Крим з експлуатацією свердловин термомінеральних вод Жовтневого родовища.
Так, у селищах Нізінноє Лакського району, Новоолексіївка, П’ятихатка Красногвардійського району є свердловини для видобутку води завглибшки від 1050 м до 1350 м. які працюють на самовилив з дебітом від 82 куб. м до 2592 куб м за добу і використовуються місцевим населенням для побутово-господарських потреб без правоустановчих документів на користування надрами.
Спроба КП «Південьекогеоцентр» виконати консервацію свердловин згідно з приписами територіального управління Держпромгірнагляду по АР Крим та м. Севастополю зустріла активний спротив з боку населення с. Нізінноє.
Звернення до прокуратури поки ще не дало результатів.
За результатами перевірок підприємствам - надрокористувачам надані приписи та у деяких випадках на керівників та посадових осіб накладено адміністративні стягнення у вигляді штрафів. Виконання приписів перебуває на контролі територіальних управлінь.
Зважуючи на те, що питання достовірності обсягів видобутку та правильності визначення й обліку фактичних втрат корисних копалин впливають на рівень бюджетних надходжень як плата за користування надрами (погашені запаси) та відрахувань за геолого-розвідувальні роботи, територіальним управлінням Держпромгірнагляду необхідно вважати зазначені питання одними із пріоритетних у своїй діяльності і при складанні щорічних планів роботи приділяти особливу увагу проведенню цільових перевірок гірничодобувних підприємств та підприємств, які проводять експлуатацію свердловин з метою видобутку нафтогазових та гідромінеральних ресурсів.
Начальник управління
М. Капланець
|